Hoppa till sidans innehåll

Om klubben


                                                                                               Foto: Staffan Trägårdh
              
Stockholms Segelflygklubb bildades på Bromma år 1935 av Bertil Florman. Klubben påbörjade snart byggandet av två stycken Anfänger glidflygplan. Så småningom utvecklades verksamheten på Bromma med skolning, och 1939 fick klubben sitt första riktiga segelflygplan: En Grunau Baby. 1942 gick alla segelflygare i Stockholm samman i SSFK och 1943 flyttades verksamheten helt till Skarpnäck.
 
 
 
                                                                                                    Foto: Kalle Rydling

 

Två år senare fick klubben flera nya flygplan: en Weihe, en Fi-1, en Moswey 3 och en femte Grunau Baby. 1946 köpte klubben sitt första egna bogserflygplan: en Klemm 25.
 
 
                                                                                                    Foto: Kalle Rydling
 
År 1953 fick klubben en Kranich från Flygvapnet och kunde för första gången utbilda nya elever med dubbelkommando. 1959 fick klubben sin första Bergfalke: början på en epok som ännu inte är avslutad.
 
 
                                                                                           Foto: Kalle Rydling
 
Verksamheten vid klubbens nuvarande fält på Långtora nordöst om Enköping påbörjades 1967. I september 1980 skedde sista flygningen från fältet i Skarpnäck. Genom flytten fick klubben ett betydligt större luftrum till sitt förfogande. Samma år, 27 år efter att klubben kunde börja utbilda med dubbelkommando för första gången, fick SSFK sin första tvåsitsare i plast: en ASK-21.
 
 
                                                                                                   Foto: Kalle Rydling

Flygplansflottan utökades efterhand med ensitsare i plast och en motorsgelare av typ Dimona. År 2004 levererades en fabriksny DG-1000: en högvärdig tvåsitsare som kan användas till allt. År 2007 uppgraderades flottan med en lika högvärdig tvåsitsig Duo Discus; denna med en ytterligare fördel: Den har hemflygningsmotor inbyggd.
 

Långtora flygfält idag.                                                               Foto: Staffan Trägårdh
 
 
Idag har SSFK omkring 200 aktiva medlemmar och bedriver utbildning till såväl segelflygcertifikat som till några av de behörigheter som kan byggas på segelflygcertifikatet. Det handlar framförallt om sträckbehörighet, behörighet att flyga avancerat och behörighet att flyga motorseglare.
 
 
  
  
Text av: Roland Zuiderveld  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uppdaterad: 2017-11-14 21:13
Skribent: Carl-Johan Stålberg

Postadress:
Stockholms SFK - Flygsport
Box 888
10137 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info