Hoppa till sidans innehåll

Klubbens flygplan


SSFK äger fyra tvåsitsiga segelflygplan, tre ensitsiga segelflygplan samt två bogserflygplan. Utöver det finns det möjlighet att flyga två av veteransektionens flygplan samt ett motorsegelflygplan på enkelt vis genom att vara medlem i klubben. Nedan beskrivs våra flygplan.

 

 


 

ASK-21

 

                                                                                      Foto: Rolf Lindgren

 

Klubben har två ASK-21. Typen började byggas i slutet av 70-talet och blev snabbt mycket populär som skolflygplan. Planet är bekvämt, lättfluget och förlåtande men har samtidigt kapacitet för avancerad flygning. Sammantaget betyder det att flygplanet kan användas för att vidareutbilda till alla behörigheter inom segelflyg för den som vill ha nya utmaningar efter att ha tagit sitt segelflygcertifikat.

Tillverkare: Alexander Schleicher (Kaiser ritade planet, K:et i "ASK") 

Spännvidd: 17m

Hastighetsintervall: 80-280 km/h

Glidtal: 1:33,5

Tillverkningsår: SE–UKH: 1992, SE–USG: 2004

 


 

Discus b

 

                                                                                  Foto: Staffan Trägårdh

 

Två Discus b finns för närvarande i klubben. Discus är det första ensitsiga plastflygplan eleven får flyga efter att först ha skolats in på framförallt ASK-21 och DG-1000. Flygplanet byggdes i mitten av 80-talet och satte genast en ny standard i ensitsarklassen. Trots att konstruktionen har över 20 år på nacken står den sig alltjämt bra prestandamässigt.

Tillverkare: Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH

Spännvidd: 15m

Hastighetsintervall: 90-250km/h

Glidtal: 1:42,5

Tillverkningsår: SE–UGI: 1988, SE–UMF: 1984

 


 

Duo Discus

 

 

                                                                                            Foto: Rolf Lindgren

 

Klubben äger idag ett flygplan av typen Duo Discus. Flygplanet är tvåsitsigt och har med dagens mått topp prestanda. Flygplanskonstruktionen är från början av 90-talet, och flögs för första gången 1993. Segelflygplanet klubben äger utmärker med en specialfunktion; under flygning kan en hjälpmotor fällas ut och startas. Vad detta innebär är att man utmana naturen utan att behöva oroa sig för att landa ute.  

 

Tillverkare: Schempp-Hirth

Spännvidd: 20m

Hastighetsintervall: 75-250km/h 

Glidtal: 1:45

Tillverkningsår: SE-UTX: 2001

 


 

LS-6c

 

ULB_18m_(Niclas_Schopenhauer)

                                                    Foto: Niclas S.                                 

LS-6 premiärflög 1983 och är liksom äldre modeller av Discus en konstruktion som alltjämt förekommer ofta i tävlingssammanhang. Till skillnad från Discus b är LS-6 utrustad med klaffar som låter piloten förändra vingens form. Vintern 2010-2011 utrustades flygplanet med nya vingspetsar som har vinglets ger 18m spännvidd.

Tillverkare: Rolladen-Schneider Flugzuegbau GmbH

Spännvidd: 15m / 17,5m / 18m

Hastighetsintervall. 85-270 km/h.

Klaffomfång: -5° till +15°. Landningsklaff: +15° positiv klaff)

Glidtal: 15m = 1:43, 17,5m = 1:48

Tillverkningsår: SE–ULB: 1994

 


 

DG-1000

 

                                                                                 Foto: Staffan Trägårdh 

 

År 2004 fick klubben sin första högvärdiga tvåsitare. DG-1000 premiärflög år 2000 och är bland det mest moderna som finns att köpa för pengar i dagsläget. När DG började planera för sitt nya flygplan i mitten av 90-talet var ambitionen att bygga ett flygplan som skulle klara allt. Det skulle vara ett idealiskt skolflygplan. Det skulle vara en högvärdig tävlingsmaskin. Det skulle klara avancerad flygning. Att döma av de leenden som klubbens medlemmar brukar bära med sig ner på marken efter en tur i maskinen har DG lyckats med sin föresats.

Tillverkare: DG Flugzuegbau GmbH

Spännvidd: 18m/20m (vid avancerad flygning flygs planet utan vingspetsar)

Hastighetsintervall: 90 - 270 km/h

Glidtal: 18m spännvidd: 1:42, 20m spännvidd: 1:46

Tillverkningsår: SE – UPZ: 2004 

 


 

Bergfalke III

 



Bergfalken är klassikern framför andra i segelflygsammanhang. Den första versionen av flygplanet ritades av den legendariske tyske flygplanskonstruktören Egon Scheibe och flög redan 1951. Senare versioner utvecklades framförallt under 60-talet och ända sedan dess har flygplanet varit hela världens segelflygplan framför andra. I Sverige har generationer av flygare gjort sin första ensamflygning i Bergfalken, och än idag är flygplanet ryggraden i många segelflygklubbars utbildning till segelflygcertifikat.

Som alla dukflygplan (flygkroppen består av en stålstomme täckt av duk) kan flygplanet inte alls konkurrera prestandamässigt med senare tiders plastflygplan. Men Bergfalken flyger vidare, älskad av många. Än så länge vet ingen hur gammal en Bergfalke kan bli om den sköts om ordentligt. I just detta enda avseende liknar Bergfalken på sätt och vis legendariska Douglas DC-3: En bit flyghistoria som bara fortsätter att flyga.

Tillverkare: Scheibe Flugzeygbau GmbH

Spännvidd: 16,6m

Hastighetsintervall: 60-160 km/h (eller 60-180km/h beroende på version)  

Glidtal: 1:28

Tillverkningsår: SE–TBT: 1964

 


 

K8B

 

Flygplanet på bilden ägs privat av en veteran i klubben vid namn Gunnar Byström. Många säger att det är "sveriges finaste K8"... Fotografi taget av Karim Cherif.

  

K8:an premiärflög 1957 och var en vidareutveckling av K6:an. Den är klubbens minsta och lättaste flygplan och många som flugit K8:an beskriver en känsla av att klä på sig flygplanet som en ryggsäck. K8:an kan flygas mycket långsamt även i sväng, vilket gör flygplanet idealt för termikflygning i lugnare väder med mindre och svagare termikblåsor. I kraftigare vind gör piloten klokt i att hålla sig på lovartsidan av fältet. Annars är risken stor att pilot och flygplan inte når tillbaka hem, eftersom K8:ans låga vikt gör den dålig i motvind. I lugnare väder med svag termik kan piloten glädja sig åt att enkelt stiga ifrån betydligt nyare och vassare, men tyngre, plastflygplan.

  

Tillverkare: Alexander Schleicher (Rudolf Kaiser ritade planet)

Spännvidd: 15m

Hastighetsintervall: 60-190 km/h

Glidtal: 1:27

Tillverkningsår: SE–TCZ: 1964

 


 

HK36 Super Dimona TTC

 

                                                                                                   Foto: Weine Falk

Ett segelflygplan behöver i normala fall hjälp att bli uppbogserat med vinsch, eller med ett bogserflygplan som är den metod Stockholms Segelflygklubb använder. En motorseglare är egentligen en korsning av ett segelflygplan och ett motorflygplan och kan starta själv från marken. Flygplanet kan antingen flygas som ett motorflygplan med plats för två piloter sittande sida vid sida, eller som ett segelflygplan i vanliga termikflygningar.

Att få flyga motorseglare kräver en särskild behörighet utöver segelflygcertifikatet. Trots det blir flygkostnaden betydligt lägre än för att flyga ett vanligt motorflygplan. Det gör Super Dimonan till ett attraktivt alternativ för den som vill ge sig av på lite längre turer till andra flygklubbar i landet.

Tillverkare: Diamond Aircraft Industries

Motor:  Rotax 914 F3 

Effekt:  115hp

Propeller: Constant speed MTPropeller MTV-21

Bränslekapacitet: För ca. 3 timmars flygning 

Spännvidd:  16,3 m

Hastighetsintervall:  70 – 260 km/h

Glidtal:  1:27 

Tillverkningsår:  SE- UPH: 2008  

Har även möjlighet att användas som bogserflygplan.

 


 

Våra Bogserflygplan:

 

Piper Super Cub

 

Klicka här för mer info                                                        Foto: Karim Cerif


  

Piper Pawnee

 

Klicka här för mer info

 

 


På de fotografier där fotograf saknas, är fotograf okänd. Klubben tackar även för dessa fina bilder.




Uppdaterad: 2016-06-07 23:30
Skribent: Carl-Johan Stålberg

Postadress:
Stockholms SFK - Flygsport
Box 888
10137 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info