Hoppa till sidans innehåll

Nya Operativa regler.

09 JUL 2019 18:58
Viktigt: Nya operativa regler gäller från i dag 9 juli. Dessa är EU-lag. De innebär lite annat ansvar för dig som befälhavare i flygplanet - saker som varit goda vanor och bra airmanship blir nu även lag och regel.
  • Uppdaterad: 09 JUL 2019 18:58

Vad handlar detta om?

Som vi informerade om på upptaktsmötet börjar EUs operativa regler specifika för segelflyg att gälla mitt i säsongen, närmare bestämt 9 juli. De kallas Sailplane Air Operations, förkortat SAO, eller "Part-SAO", eller DEL-SAO på EASA-språk.

Som andra regelverk runt EASA är det ett paket med

  • En EU-regel och EU beslutad lag om införande. Kommer från EU.
  • En eller flera bilagor från EASA som anger råd (Guidance Material - GM), och uppfyllandekrav (Acceptable Means of Compliance - AMC). Kommer från EASA.

Det är viktigt att du tar del av detta och känner till det som befälhavare i segelflygplan.  Mycket är sådant vi gjort förut som "airmanship och sunt förnuft", men det har nu blivit regler/lag. Vissa ändringar blir det.

Finns det något snabbläst?

Segelflyget har en sida med instuderingsmaterial. Du hittar den shär.

Jag vill läsa originallagen på svenska och EASAs AMC/GM - var hittar jag det?

Svar: Du hittar länkar till dessa via denna sida: länk

Hur påverkar det mig "här och nu"?

Svar.

  1. Du behöver läsa igenom bestämmelserna. Det är 12 sidor. Du klarar det. Segelflygets instuderingsmaterial är en väg att läsa lagtexten + GM och AMC på ett lättare sätt.
  2. Det blir några konsekvenser för dig som klubbpilot beträffande rutiner, men vi kan inte lista allt ansvar här sammanfatta - läs reglerna.
    • Du skall själv skriva in dina starter i flygplanets journal, samt ev säkerhetspåverkande anmärkningar.

      Du ansvara med din signatur att uppgifterna är korrekta och att du inte känner till några fler fel på segelflygplanet.

      En "härledd" ändring av befälhavaransvaret är att du skall kolla journalen innan flygning och vid daglig tillsyn efter anmärkningar. Att någon annan gjort det är tveksam bevisning på att du som PiC har koll...
      Kolla flygplanjournalen vid daglig tillsyn.

    • Kravet på karta med aktuellt luftrum blir nu lag om du flyger utom synhåll från flygplatsen. (Men det har du ju ändå ...)
    • Du behöver ett armbandsur: Om klubbens flygplan inte har en klocka monterad, eller den inte fungerar så är EASAs AMC att ha ett armbandsur. Mobiltelefon i fickan duger inte, eftersom kravet är ett instrument i flygplanet.
      • Möjligen kan du ha en klock-app som visar timmar och minuter, och mobilen fast monterad med en hållare (RAM mount eller sugkopp). Men den är hur som helst bra airmanship att ha ett armbandsur. Dessutom: När du landat i ödemark och mobilen laddat ur är en klocka mycket bra för att orientera sig.
    • Flyg inte med
      • media (journalister)
      • för filminspelning ("Youtubers" eller egen inspelning för att göra en film)/fotografering
      • som uppvisning
        ...utan att prata med klubbens SEC eller skolchef. Detta är nämligen Special Operations och kräver lite förberedelser. Man skall analysera risker och ha speciell checklista.
        Inte svårt att ordna - vi hjälper dig, men det är ett tvingande krav - "tänk efter före".

Lycka till!

Skribent: Olof Karlström
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Stockholms SFK - Flygsport
Box 888
10137 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info