Skötsel av flygplan under säsong - Stockholms SFK - Flygsport - IdrottOnline Klubb
Hoppa till sidans innehåll

Skötsel av flygplan under säsong

2018-07-23 22:05
Vi är mitt i en härlig segelflygsäsong med varma cumulusdagar, så först å främst, kom ut och flyg! Nedan följer några viktiga dagliga skötselråd för att minimera skador och långsiktiga underhållskostnader för klubben, alltså för oss medlemmar:
  • Uppdaterad: 2018-07-23 22:14

1. Det blir jätte varmt i cockpit när planen står i solen bara efter 5 minuter. För att skydda fallskärmar och instrument, använd alltid våra fina silvriga huvskydd när du lämnar planen ute. Alla flygplan har ett eget.

2. Ser man noga på vingframkanterna på klubbens plan så ser man att det är små repor och att gelcoaten är väldigt matt. Alltså att vaxet (till och med i vissa fall hårdvaxet under) har gnuggats bort efter för mycket gnidande med svamp och vatten när man tar bort mygg. Använd vax för att ta bort myggor, då är det också enklare nästa gång när ytan är glansig. Utan skyddande vax, så kommer solen sakta men säkert att bränna ner genom gelcoaten och skada epoxylimmet som håller glasfibern samman, det bildas då små sprickor (krackeleringar) i gelcoat som fortplantas ner i fibrerna. Då måste planen inte bara omlackeras utan det måste också bytas glasfiberväv för att behålla styrkan i vingen. Gelcoaten och underliggande epoxy/glasfiber håller mycket längre med skyddande vaxyta. Bara en omlackering är mycket dyrt. Vid dammigt och smutsigt flygplan kan så klart vatten och svamp användas, det är det dagliga gnidandet på framkanten som gör skada. Vax finns, och om inte, så bara att köpa båtvax (utan silikon) på biltema. Vaxtrasor måste köpas flera, just nu ligger det trasor av gamla lakan i korgen mellan batteriladdningen och gula bordet i segelflyghangaren. De röda hinkarna och svamparna är alltså ställda åt sidan med mening!

3. Plan som inte flygs, ställs in i hangaren, inte utanför hela dagen i solen. UV-strålningen förkortar gelcoatens livstid.

4. Var försiktig vid demontering och lastning av flygplan vid utelandning eller transport. Ta det lugnt, titta noga och tänk först, och gör sedan. Ta med någon som demonterat planet förut första gången. Fråga om du undrar över något.

5. Nu har inte regn varit ett stort problem sista veckorna, men det kommer faktiskt en överutveklings-skur ibland. Inte låt flygplanen stå med blöt tail-dolly i hangaren över natten (bubblor i gelcoat), samt ta ut fallskärmar och torka om de blivit fuktiga. Inte låt de ligga fuktiga i planet.

6. Bogserplanen behöver också pysslas om, fråga bogsörerna vad de behöver hjälp med. 

7. Använd sunt förnuft, vi medlemmar äger planen tillsammans. Tänk på hur vi kan förlänga levnadstiden och minimera underhållskostnader. Behandla planet du flyger för dagen som om det vore ditt alldeles egna. Pyssla om det, byt tejp ibland, vaxa och klappa god natt på nosen.

Vi ses på fältet!

Skribent: Gloria Stenfelt
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Stockholms SFK - Flygsport
Box 888
10137 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info