Hoppa till sidans innehåll

Vidareutbildningar


En segelflygare blir aldrig helt fullärd! Det finns massor av möjligheter till vidareutbildning och personlig utveckling inom segelflygning. Denna flik är till för att ge dig och dina segelflygkamrater idéer för att hitta på antingen stora eller små mål inför din nästa segelflyghelg, -vecka eller -säsong!

 


 

Sträckflygträning

 

Sträckflygtillstånd ingår i dagens certifikatutbildning men det finns inte alltid tid att träna på att komma igång och flyga längre sträckor. Detta är en del av segelflyglivet, och ett äventyr! Sträckflygning innebär att man tävlar mot sig själv eller mot andra i att passera över brytpunkter i terrängen. Färdvägen loggas med GPS och målet är att flyga fort eller långt och att komma hem till sitt hemmafält igen. Att inte nå hem är också en del av denna sport. Då får man landa på ett annat flygfält eller på bondens åker och förhoppningsvis blir man bjuden på kaffe. Vissa år anordnar klubben en sträckflygträningskurs. Träning i hur man landar ute och lägger upp banor i klubbens flygdatorer är en del av kursen, samt att av erfarna sträckflygare få lära sig tips och tricks i hur man ska tänka och förstå vädret som nybörjare.  Förutom att också ge sig ut på sträcka själv eller med klubbmedlemmar och öva, så är det en bra träning att ta steget och delta i ett distriktmästerskap (DM) antingen i ensitsigt eller tvåsitsigt flygplan. För detta finns det möjlighet att låna klubbflygplan, och man måste inte kvalificera sig genom att ha flugit andra tävlingar förut. Information och anmälan till eventuell sträckflygträningskurs finns under menyn "Anmälan till Kurs" till vänster (kursen ges inte varje år, kontakta gärna utb(at)ssfk.se för intresse).

 

Det finns mer information under fliken För medlemmar->Sträckflygning/Tävling.

 

 

          Det finns fina åkrar att landa på.                                            Foto: Alex Karlsson

 


 

 

Märken (Diplom)

 

Meningen med att utdela märken i segelflygning är att uppmuntra till mer flygning och att ge den enskilde segelflygaren inspiration och idéer för att skapa egna mål med sin flygning. Dessa mål kan göra både flygning i tratten och utanför tratten riktigt kul! Märken erhålls efter genomförande av olika steg som tex. består av distansflygning, höjdvinster, uthållighetsflygning mm. Delmomenten kan ofta utföras under flera segelflygsäsonger vilket gör att man kan sätta både stora och små mål för nästa säsong. Information om de vanligaste märkena finns under fliken För medlemmar->Sträckflygning/Tävling .

 


 

Motorsegelflygning

 

I klubben finns ett motorsegelflygplan som man kan starta med från marken, en Super Dimona som ägs av ett fåtal klubbmedlemmar. Utbildning på denna ges i samråd med Daniel Silén (kontakt via utb(at)ssfk.se). I utbildningen ingår bland annat hur man handhar motorer och flyger efter färdplan. Utbildningsplanen finns på www.segelflyget.se i Segelflyghandboken (SHB) i dokumentet "Utbildning på motorsegelflygplan undergrupp 1 (TMG)".

 

Det finns mer information för TMG-flygare under För medlemmar->TMG - Motorsegel.

 

Klubben äger även en Duo Discus T som är ett vanligt segelflygplan, men det går att fälla ut en motor ur bakkroppen. Detta flygplan kallas SSG (Self Sustainable Glider) och för att få fälla ut motorn under flygning måste man göra minst sex inflygningsstarter där man repeterar flera motorstarter under varje flygning. Man lär sig även hur man gör daglig kontroll av motorn. Utbildningsplanen finns på www.segelflyget.se i Segelflyghandboken (SHB) i dokumentet "Utbildning på motorsegelflygplan undergrupp 3 (SSG)".

 

Det finns även självstartande segelflygplan som inte kallas TMG, så kallade Self Launching Gliders (SLG). Klubben äger ej denna typ av flygplan men en privatägd syns i bilden nedan.

 

 

         Ett privatägt självstartande segelflygplan (SLG).                          Foto: Rolf Lindgren 

 

 


  

Inflygning på ny typ av flygplan (ej motorsegel)

 

Klubben har flera typer av flygplan som man kan flyga in sig på, läs mer om klubbens flygplan. För inflygning på ny typ gäller utbildning enligt SHB dokumentet Inflygning på ny typ av segelflygplan.

 


 

Avancerad flygning

 

Looping, roll och hjulning är några av de många manövrar man kan utföra med vissa segelflygplan. I klubben kan man utföra avancerad flygning med ASK 21. Att hänga upp och ner i ett segelflygplan ser precis ut som på bilden nedan, men känslan är svår att förklara! Utbildning ges enligt dokumentet "Utbildningsplan för avancerad flygning med segelflygplan" i SHB på www.segelflyget.se. Kurs i avancerad flygning ges i första hand på Segelflygcentret Ålleberg (se kursutbud på www.segelflyget.se under "Utbildning" och "Övriga kurser"). Vid tillräckligt många intresseanmälningar till utb(at)ssfk.se försöker vi anordna en kurs på Långtora. Information för och anmälan till eventuell AVA-kurs kommer då upp under menyn "Kursschema" och "Anmälan till Kurs" till vänster.

 

 

                                                                                                   Foto: Alex Karlsson

 


 

 

 

Fjällflygning

 

Bergsflygning är vanligt att utföra i Norge eller i norra Sverige. Det är en helt annan naturupplevelse där soliga bergstoppar skapar en helt ny dimension för en "plattlandsflygare". Varje år anordnas det bergsflygningsläger av olika arrangörer. Populärast är Ottsjölägret i Jämtland och Vågå Wave Camp i Norge. Dessa anordnas i början på året när snön ligger kvar. Man använder igenisade sjöar som startfält och vågflygning utförs till höjder där man behöver ha med sig syrgas. Det brukar vara obligatoriskt att anmäla sig till en av nybörjarkurserna första gången man deltar i ett läger. Kurs i fjällflygning i Vågå ges tex. via Segelflyget (se kursutbud på www.segelflyget.se under "Utbildning" och "Övriga kurser"). Till Ottsjö brukar flera av klubbens medlemmar åka och även där finns det nybörjarkurser, Jan Rehn är ansvarig för truppsamlingen.

     

 

         Vågmoln i Norge.                                                    © Copyright Torbjørn Kjørlaug

 

 

 

 

         Ottsjölägrets startfält på isen.                                                  Foto: Barbara Silén

 


 

Molnflygning

 

Flygning inuti moln ingår inte i den vanliga utbildningen. Detta kräver extra träning och kunskap om hur och var man får utföra detta. Att stiga upp i ett moln och komma ut på toppen ger en helt ny upplevelse, speciellt ögonblicket då man ser hela molnet nedanför sig som en fluffig bergskant. Kursplan finns i dokumentet "Utbildningsplan för instrumentflygning med segelflygplan" på www.segelflyget.se. Kurs i molnflygning kan ges i klubben vid många anmälningar till utb(at)ssfk.se eller så ges den på Segelflygcentret Ålleberg (se kursutbud på www.segelflyget.se under "Utbildning" och "Övriga kurser"). 

 


 

 

Flygträningskurs

 

Varje år försöker klubben anordna en flygträningsvecka beroende på antal anmälningar. Här har man möjlighet att träna på det man känner sig osäker på med en tränare. Denna kurs ger också tillfälle att samla sitt kompisgäng och flyga samma vecka under året. Eventuell information och anmälan till flygträningskurs finns under menyn "Kursschema" och "Anmälan till Kurs" till vänster (kursen ges inte varje år, intresseanmälan görs till utb(at)ssfk.se).  

 

 

 

 

                                                                                        Foto: Barbara Silén

 


 

 

Social träning

 

Då Stockholms Segelflygklubb ligger en bit ut på landet, innebär det att många väljer att sova över på helger och under kurserna. Detta medför att klubben  har gott om sociala och trevliga medlemmar och dessa välkomnar alltid nytillskott till våra grillkvällar. Kom med i gänget och ljug, eller bli ljugen till, om dina flygbravader på vår berömda ljugarbänk med Långtoras fina kvällsutsikt (se bilden nedan).

 

 

 


Uppdaterad: 2017-03-31 15:06
Skribent: Gloria

Postadress:
Stockholms SFK - Flygsport
Box 888
10137 Stockholm

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info