SSFK äger fyra tvåsitsiga segelflygplan, tre ensitsiga segelflygplan samt två bogserflygplan. Utöver det finns det möjlighet att flyga två av veteransektionens flygplan samt ett motorsegelflygplan på enkelt vis genom att vara medlem i klubben. Nedan beskrivs våra flygplan.
ASK-21

Foto: Rolf Lindgren
Klubben har två ASK-21. Typen började byggas i slutet av 70-talet och blev snabbt mycket populär som skolflygplan. Planet är bekvämt, lättfluget och förlåtande men har samtidigt kapacitet för avancerad flygning. Sammantaget betyder det att flygplanet kan användas för att vidareutbilda till alla behörigheter inom segelflyg för den som vill ha nya utmaningar efter att ha tagit sitt segelflygcertifikat.
Tillverkare: Alexander Schleicher (Kaiser ritade planet, K:et i "ASK")
Spännvidd: 17m
Hastighetsintervall: 80-280 km/h
Glidtal: 1:33,5
Tillverkningsår: SE–UKH: 1992, SE–USG: 2004
Discus b

Foto: Staffan Trägårdh
Två Discus b finns för närvarande i klubben. Discus är det första ensitsiga plastflygplan eleven får flyga efter att först ha skolats in på framförallt ASK-21 och DG-1000. Flygplanet byggdes i mitten av 80-talet och satte genast en ny standard i ensitsarklassen. Trots att konstruktionen har över 20 år på nacken står den sig alltjämt bra prestandamässigt.
Tillverkare: Schempp-Hirth Flugzeugbau GmbH
Spännvidd: 15m
Hastighetsintervall: 90-250km/h
Glidtal: 1:42,5
Tillverkningsår: SE–UGI: 1988, SE–UMF: 1984
Duo Discus
Foto: Rolf Lindgren
Klubben äger idag ett flygplan av typen Duo Discus. Flygplanet är tvåsitsigt och har med dagens mått topp prestanda. Flygplanskonstruktionen är från början av 90-talet, och flögs för första gången 1993. Segelflygplanet klubben äger utmärker med en specialfunktion; under flygning kan en hjälpmotor fällas ut och startas. Vad detta innebär är att man utmana naturen utan att behöva oroa sig för att landa ute.
Tillverkare: Schempp-Hirth
Spännvidd: 20m
Hastighetsintervall: 75-250km/h
Glidtal: 1:45
Tillverkningsår: SE-UTX: 2001
LS-6c

Foto: Niclas S.
LS-6 premiärflög 1983 och är liksom äldre modeller av Discus en konstruktion som alltjämt förekommer ofta i tävlingssammanhang. Till skillnad från Discus b är LS-6 utrustad med klaffar som låter piloten förändra vingens form. Vintern 2010-2011 utrustades flygplanet med nya vingspetsar som har vinglets ger 18m spännvidd.
Tillverkare: Rolladen-Schneider Flugzuegbau GmbH
Spännvidd: 15m / 17,5m / 18m
Hastighetsintervall. 85-270 km/h.
Klaffomfång: -5° till +15°. Landningsklaff: +15° positiv klaff)
Glidtal: 15m = 1:43, 17,5m = 1:48
Tillverkningsår: SE–ULB: 1994
DG-1000

Foto: Staffan Trägårdh
År 2004 fick klubben sin första högvärdiga tvåsitare. DG-1000 premiärflög år 2000 och är bland det mest moderna som finns att köpa för pengar i dagsläget. När DG började planera för sitt nya flygplan i mitten av 90-talet var ambitionen att bygga ett flygplan som skulle klara allt. Det skulle vara ett idealiskt skolflygplan. Det skulle vara en högvärdig tävlingsmaskin. Det skulle klara avancerad flygning. Att döma av de leenden som klubbens medlemmar brukar bära med sig ner på marken efter en tur i maskinen har DG lyckats med sin föresats.
Tillverkare: DG Flugzuegbau GmbH
Spännvidd: 18m/20m (vid avancerad flygning flygs planet utan vingspetsar)
Hastighetsintervall: 90 - 270 km/h
Glidtal: 18m spännvidd: 1:42, 20m spännvidd: 1:46
Tillverkningsår: SE – UPZ: 2004
HK36 Super Dimona TTC

Foto: Weine Falk
Ett segelflygplan behöver i normala fall hjälp att bli uppbogserat med vinsch, eller med ett bogserflygplan som är den metod Stockholms Segelflygklubb använder. En motorseglare är egentligen en korsning av ett segelflygplan och ett motorflygplan och kan starta själv från marken. Flygplanet kan antingen flygas som ett motorflygplan med plats för två piloter sittande sida vid sida, eller som ett segelflygplan i vanliga termikflygningar.
Att få flyga motorseglare kräver en särskild behörighet utöver segelflygcertifikatet. Trots det blir flygkostnaden betydligt lägre än för att flyga ett vanligt motorflygplan. Det gör Super Dimonan till ett attraktivt alternativ för den som vill ge sig av på lite längre turer till andra flygklubbar i landet.
Tillverkare: Diamond Aircraft Industries
Motor: Rotax 914 F3
Effekt: 115hp
Propeller: Constant speed MTPropeller MTV-21
Bränslekapacitet: För ca. 3 timmars flygning
Spännvidd: 16,3 m
Hastighetsintervall: 70 – 260 km/h
Glidtal: 1:27
Tillverkningsår: SE- UPH: 2008
Har även möjlighet att användas som bogserflygplan.
Våra Bogserflygplan:
Piper Super Cub

Klicka här för mer info Foto: Karim Cerif
Piper Pawnee
Klicka här för mer info
På de fotografier där fotograf saknas, är fotograf okänd. Klubben tackar även för dessa fina bilder.